czwartek, 23 lipca 2015

Kozacka dusza



Powiedzenie „chwycił Kozak Tatarzyna a Tatarzyn za łeb trzyma” spopularyzował Henryk Sienkiewicz i weszło ono do naszej mowy potocznej, podobnie jak określenie kozaczyć czyli udawać śmiałka, popisywać się odwagą. Obraz  Kozaków w naszym narodzie stworzył wymieniony wyżej pisarz i pozytywny on nie był. Nie zawsze tak było, bo ich zdolności wojskowe próbowali wykorzystać polscy królowie. Próby ograniczenia ich przywilejów doprowadziło do antypolskich powstań. Pokonani przez Rzeczpospolitą zwrócili się o pomoc do Rosji i w efekcie znaleźli się w obrębie państwa rosyjskiego. Ich radość ze swobody nie trwała zbyt długo, bo Katarzyna Wielka zlikwidowała Sicz zaporoską. Ich umiejętności wojskowe nadal były w cenie. W początkach XX wieku w armii rosyjskiej były aż 192 pułki jazdy kozackiej. Na ziemiach polskich znowu nie wspominano ich dobrze, jako że byli używani do tłumienia polskich niepodległościowych wystąpień. W czasie rosyjskiej wojny domowej Kozacy poparli białych za co byli potem prześladowani przez komunistów. Obecnie w Rosji odradzają się tradycje Kozacze. Noszone przez nich mundury świadczą o tym, że nawiązują do okresu carskiego. Czas już zabliźnił rany, Aleksandr Domogarov też się do tego przyczynił  więc chyba nikogo mój post o muzyce kozackiej nie poruszy. Celowo pominąłem profesjonalne zespoły takie jak np. Kubański Kozacki Chór by wykazać ich szczególną muzykalność.




Казачий Круг (Koło Kazackie) - Как у нашего соседа

Казачий Круг — Вы казачки-казачки

 

Казачий Круг — Не для меня

Не для меня придет весна, 
Не для меня Дон разольется 
И сердце девичье забъется
С восторгом чувств не для меня

Не для меня цветут сады, 
В долине роща расцветает
Там соловей весну встречает, 
Он будет петь не для меня
(не для меня)

Не для меня куют коня,
И ветер гривою играет
Он бьет копытом и не знает -
Его куют не для меня

Не для меня придет Пасха, 
За стол родня вся соберется 
Христос Воскрес из уст польется, 
С пасхальни день не для меня

А для меня кусок свинца, 
Он в тело белое вопьется 
И слезы горькие польются, 
Такая жизнь, брат, ждет меня.
Nie dla mnie przyjdzie wiosna
Nie dla mnie Don rozleje się
I serce dziewicze zabije 
Z uniesieniem uczuć nie dla mnie

Nie dla mnie sady rozkwitają
W dolinie zagajnik rozkwita
Tam słowik wita wiosnę
On będzie śpiewał nie dla mnie
(nie dla mnie)

Nie dla mnie kują konia
I wiatr bawi się jego grzywą
On bije kopytami i nie wie - 
Jego kują nie dla mnie

Nie dla mnie przyjdzie Wielkanoc
Za stołem zasiądzie cała rodzina
"Chrystus zmartwychwstał" popłynie z ich ust
Wielkanocny dzień nie dla mnie

A dla mnie kawałek ołowiu
On w ciało białe wbije się
I łzy gorzkie poleją się
Takie życie, bracie, mnie czeka
 








Любо,братцы,любо

 

 Чёрный ворон

 

"Как донские казаки" tercet (И.Петров, Л.Белов, Р.Даруев)

 

Казачья лезгинка  - Kozacki zespół "Братина"



 

 

Когда мы были на войне


 





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz